Email: symvolinews@gmail.com

Συμβαινει Τωρα:

Πέμπτη, 21 Δεκεμβρίου 2017

Το Ευρωδικαστήριο, η UBER και τα απόνερα που... πνίγουν την BEAT

Το Ευρωδικαστήριο, η UBER και τα απόνερα που... πνίγουν την BEATΑν και η διοίκηση της Beat υποστηρίζει πως η απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου αφορά μόνο την Uber, νομικοί κύκλοι θεωρούν πως θα αλλάξει η αγορά «διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου». Το σκεπτικό του δικαστηρίου.
Σε σοβαρότατες αλλαγές στο μοντέλο λειτουργίας των εταιρειών «διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου» αναμένεται να οδηγήσει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σε προδικαστικό ερώτημα του 3ου Εμποροδικείου της Βαρκελώνης για το αν, στην ουσία, η Uber είναι εταιρεία ταξί ή παρέχει «υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας» και απλά διαμεσολαβεί μεταξύ επιβατών και επαγγελματιών (ή ιδιωτών) οδηγών αυτοκινήτου.

Το ερώτημα είχε κατατεθεί έπειτα από προσφυγή του σωματείου ταξί της Βαρκελώνης, με στόχο να απαγορευθεί μια συγκεκριμένη υπηρεσία της Uber στην πρωτεύουσα της Καταλονίας. Η απόφαση, αν και σε ελάχιστα σημεία συμβαδίζει με τα επιχειρήματα εταιρειών όπως η Uber και η Beat, σε γενικές γραμμές θεωρείται καταπέλτης και εκτιμάται πως θα αναγκάσει τις επιχειρήσεις να συνεργαστούν με τις κυβερνήσεις, όπως η ελληνική που προωθεί νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους. Μάλιστα χθες ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έσπευσε να δηλώσει πως «με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την Uber, αποδεικνύεται ποιες πολιτικές δυνάμεις έχουν μετατρέψει την Ελλάδα σε μια πραγματική ευρωπαϊκή χώρα και ποιες τη θέλουν «Ψωροκώσταινα».

Σημειώνεται πως η απόφαση αφορά και αναφέρεται μόνο στην Uber, αλλά στην ουσία επεκτείνεται σε όλες τις εταιρείες του συγκεκριμένου κλάδου όπως η Beat. Με τα κενά στη λειτουργία της τελευταίας είχε ασχοληθεί πρόσφατα το Euro2day.gr και η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου έρχεται να δικαιώσει όσους νομικούς υποστήριζαν όσα αναφέρονταν στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ.

Η διοίκηση της Beat εξέδωσε χθες ανακοίνωση στην οποία αναφέρεται πως «τόσο η ουσία όσο και το τυπικό της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την υπόθεση της Uber αφορούν αποκλειστικά τη συγκεκριμένη εταιρεία». Αποψη με την οποία δεν συμφωνούν ούτε το υπουργείο Υποδομών, ούτε νομικοί κύκλοι που παρακολουθούν την υπόθεση.

Στην Beat υποστηρίζουν πως «με βάση το δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, η απόφαση αναφέρει επί λέξει: "μέσω μιας εφαρμογής για έξυπνα τηλέφωνα διευκολύνεται έναντι αμοιβής η επικοινωνία μεταξύ μη επαγγελματιών οδηγών που χρησιμοποιούν δικό τους όχημα και ατόμων που επιθυμούν να μετακινηθούν εντός πόλης". Είναι πασιφανές, λοιπόν, ότι καμία αναλογία δεν υπάρχει μεταξύ της Beat και της Uber και ο οποιοσδήποτε συσχετισμός γίνεται από άγνοια. Η Beat συνεργάζεται μόνο με επαγγελματίες και ήδη αδειοδοτημένους οδηγούς και επιβατηγά οχήματα δημόσιας χρήσης (ταξί) που υπόκεινται πλήρως στο θεσμικό και ελεγκτικό καθεστώς των αρμόδιων αρχών. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο σύγχυσης ή παρερμηνείας».

Ο επικεφαλής της Beat Νίκος Δρανδάκης έγραψε, μάλιστα, στο Facebook πως «καλό θα είναι όλοι να δουν τo γράμμα KAI το πνεύμα της απόφασης, και να κατανοήσουν ότι το "μεταξύ μη επαγγελματιών οδηγών που χρησιμοποιούν δικό τους όχημα" είναι η ουσία της απόφασης που φωτογραφίζει την Uber και καμία άλλη ευρωπαϊκή πλατφόρμα (άντε και την Cabify). Αυτά για την πλήρη ενημέρωση του κοινού αλλά και των καλοθελητών».

Η κεντρική ιδέα της απόφασης είναι πως οι εταιρείες όπως η Uber (και η Beat, που όπως προαναφέρθηκε συνεργάζεται μόνο με επαγγελματίες οδηγούς και όχι και με ιδιώτες όπως η Uber στο εξωτερικό) παίζουν τόσο καθοριστικό ρόλο στην παροχή της υπηρεσίας μεταφορών που δεν μπορούν να θεωρούνται απλοί διαμεσολαβητές μεταξύ επιβατών και οδηγών! Επίσης, η παροχή υπηρεσίας μεταφορικού έργου υπερτερεί σε τέτοιο βαθμό έναντι της «υπηρεσίας της κοινωνίας της πληροφορίας», δηλαδή της λειτουργίας μιας τεχνολογικής πλατφόρμας που φέρνει σε επαφή επιβάτες και οδηγούς, ώστε δεν μπορούν να καλυφθούν πίσω από την κοινοτική οδηγία που διέπει την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου. Γι’ αυτό και τα κράτη-μέλη μπορούν να ρυθμίζουν τη δραστηριότητά τους, όπως γίνεται με το σχέδιο νόμου που προωθεί το υπουργείο Υποδομών.

Στην απόφαση επισημαίνεται, μάλιστα, πως η δραστηριότητα της Uber (σ.σ. και της Beat) δεν πρέπει να συγκρίνεται με τις πλατφόρμες «για τις αγορές αεροπορικών εισιτηρίων ή για τις κρατήσεις σε ξενοδοχεία». Γιατί; «Στις περιπτώσεις αυτές, η υπηρεσία του διαμεσολαβητή έχει πραγματική προστιθέμενη αξία τόσο για τον χρήστη όσο και για τον αντίστοιχο επιχειρηματία, πλην όμως παραμένει οικονομικά αυτοτελής, αφού ο επιχειρηματίας ασκεί ανεξάρτητα τη δική του δραστηριότητα».

Αντίθετως, στην περίπτωση των εταιρειών διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, ο πάροχος της ηλεκτρονικής υπηρεσίας είναι ταυτόχρονα πάροχος και της μη ηλεκτρονικής υπηρεσίας και ασκεί αποφασιστική επιρροή επί των όρων παροχής της τελευταίας αυτής υπηρεσίας, με αποτέλεσμα τα δύο σκέλη να συνθέτουν ένα αδιαχώριστο σύνολο.

Το δικαστήριο δεν δέχθηκε το επιχείρημα της Uber πως «αποτελεί απλώς τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην προσφορά (για αστικές μεταφορές) και στη ζήτηση». Όπως επισημαίνεται, «στην πραγματικότητα, ο ρόλος που επιτελεί η Uber είναι πολύ πιο σύνθετος από τη σύνδεση της προσφοράς με τη ζήτηση: έχει η ίδια δημιουργήσει αυτή την προσφορά. Διαμορφώνει επίσης τα βασικά της χαρακτηριστικά και οργανώνει τη λειτουργία της».

Η Uber, κατά το δικαστήριο, «ελέγχει όλες τις κρίσιμες πτυχές μιας υπηρεσίας αστικής μεταφοράς: πρώτον, ασφαλώς, την τιμή, δεύτερον, τις ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας, μέσω απαιτήσεων που πρέπει να πληρούν τόσο οι οδηγοί όσο και τα οχήματα, τρίτον, την πρόσβαση στην προσφορά για μεταφορές μέσω της παρότρυνσης προς τους οδηγούς να εστιάζουν στα χρονικά σημεία και στις περιοχές μεγάλης ζήτησης, τέταρτον, τη συμπεριφορά των οδηγών μέσω του συστήματος βαθμολόγησης και, πέμπτον, τη δυνατότητα αποκλεισμού από την πλατφόρμα. Οι υπόλοιπες πτυχές είναι, κατά τη γνώμη μου, ήσσονος σημασίας για τον μέσο χρήστη υπηρεσιών αστικής μεταφοράς και δεν επηρεάζουν τις οικονομικές του επιλογές. Επομένως, η Uber ελέγχει τους κρίσιμους από οικονομικής άποψης παράγοντες της υπηρεσίας μεταφοράς που προσφέρεται στο πλαίσιο της πλατφόρμας της».

Στην απόφαση αναφέρεται πως «η Uber δεν είναι ένας απλός διαμεσολαβητής μεταξύ των οδηγών που προτίθενται να παράσχουν περιστασιακά υπηρεσίες μεταφοράς και των επιβατών που αναζητούν τέτοιες υπηρεσίες. Τουναντίον μάλιστα, η Uber λειτουργεί, στην πράξη, ως φορέας οργάνωσης και παροχής υπηρεσιών αστικής μεταφοράς στις πόλεις όπου ασκεί δραστηριότητες. Μολονότι, όπως ισχυρίζεται και η Uber με τις παρατηρήσεις στην υπό κρίση υπόθεση, η όλη σύλληψή της είναι μια καινοτομία, εντούτοις η καινοτομία αυτή άπτεται του τομέα των αστικών μεταφορών». Συνεπώς «η δραστηριότητα της Uber συνιστά υπηρεσία του τομέα των μεταφορών».

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και ένα άλλο σημείο της απόφασης, σύμφωνα με το οποίο «η θεώρηση της Uber ως μιας πλατφόρμας ανεξάρτητων μεταξύ τους παρόχων υπηρεσιών ενδέχεται να εγείρει ερωτήματα από πλευράς δικαίου του ανταγωνισμού».

Η διοίκηση της Uber ανακοίνωσε, πάντως, πως «η απόφαση αυτή δεν θα αλλάξει τα δεδομένα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, όπου δραστηριοποιούμαστε ήδη στο πλαίσιο Νόμου περί Μεταφορών». Εκπρόσωπος της Uber σημείωσε: «Ωστόσο, εκατομμύρια Ευρωπαίοι εξακολουθούν να αποτρέπονται από τη χρήση εφαρμογών όπως οι δικές μας. Όπως έχει δηλώσει και ο νέος μας Διευθύνων Σύμβουλος, είναι σκόπιμο να ρυθμιστούν υπηρεσίες όπως αυτές της Uber και συνεπώς θα συνεχίσουμε τον διάλογο με τις πόλεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτή είναι η προσέγγιση που θα ακολουθήσουμε, για να εξασφαλίσουμε ότι όλοι μπορούν να βρουν μια αξιόπιστη μετακίνηση».

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών
Με το σχέδιο νόμου που αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, οι εταιρείες «διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου» υποχρεούνται να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπο για την Ελλάδα, ενώ πρέπει να υποβάλουν αίτηση μαζί με τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα και να λάβουν ειδική άδεια. Μάλιστα το ίδιο πλαίσιο θα ισχύει τόσο για εταιρείες που χρησιμοποιούν ταξί (όπως η Beat) όσο και για εταιρείες που χρησιμοποιούν εταιρείες μίσθωσης τουριστικών αυτοκινήτων (όπως η Uber).

Με βάση την αρχική έκδοση του σχεδίου νόμου που είχε παρουσιάσει ο κ. Σπίρτζης, μεταξύ των δικαιολογητικών που πρέπει να καταθέσουν οι εταιρείες είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών και όχι τριών ετών όπως είχε κυκλοφορήσει αρχικά), επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.λπ. Τα έσοδα των εταιρειών φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και προβλέπεται να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τον «καταναλωτή» (σ.σ. τον οδηγό) και διαφορετικά για τον επιβάτη και ένα για κάθε διαμεσολάβηση.

Ο κ. Σπίρτζης είχε ανακοινώσει πως ιδρύεται μητρώο με τους φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, τα οχήματα, τους οδηγούς κ.λπ. Προβλέπονται κυρώσεις στον φορέα ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης, π.χ. αν δεν δηλώσει τα στοιχεία ενός αυτοκινήτου, με πρόστιμο 50.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 100.000 ευρώ και ανάκληση της άδειας.

Στον οδηγό που δεν έχει επαγγελματική άδεια, αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο χρόνια και στους κύριους των οχημάτων διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα, που διπλασιάζεται σε περίπτωση υποτροπής. Ειδικά για την περίπτωση της χρήσης οχήματος με το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση προβλέπεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη και απαγορεύεται το ίδιο διάστημα που ίδρυσαν τον φορέα να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα. euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Copyright ©2018 Designed by D.P